Merkidentiteit
IS KERNENERGIE!
We beginnen bij de kern, de merkidentiteit. Deze brengen we in kaart door middel van de 23plusone methode, een leuke, makkelijke, uitdagende én wetenschappelijke geteste methodiek, die de drijfveren van de organisatie naar boven haalt. Deze worden samengevoegd en uitgeschreven tot 3 krachtige pijlers.
Afhankelijk van de grootte van de organisatie worden er één of meerdere sessie georganiseerd en alle input geanalyseerd en verwerkt in de pijlers. In samenwerking met een samengesteld BrandCore team worden teksten aangescherpt en het traject doorlopen.
De elementen van het merk
Daarna kunnen de elementen van het merk worden aangescherpt. Hiervoor heb ik samen met Maartje Grossouw de BrandFlower ontwikkeld. Elke element wordt helder omschreven, en biedt de input voor het Brand book, en alle andere communicatie. De BrandFlower omvat de:
- Purpose
- Kernwaarden
- Merkwaarden
- Social Corporate Responsibilities
- Expressie
Wat levert het op?
Met de 23plusone methode komt de kern van de onderneming naar boven. Waarom doen we wat we doen, hoe doen we dit en met en voor wie? Het zorgt voor focus en geeft handvatten voor interne- en externe communicatie.
Vanuit deze input kan het merkmanifest en de purpose gedestilleerd worden. Kernwaarden worden uit de organisatie gehaald door middel van pick ‘n choose én omschrijf. Deze worden uitgeschreven in drie handige richtlijnen;
- Wat betekent het voor jou als medewerker
- Wat betekent dit voor ons als werkgever
- Wat betekent dit voor de klant (Merkwaarden)
De CSR’s worden duidelijk geformuleerd en gespiegeld aan de merkidentiteit en strategie.
Nu de merkidentiteit helder is wordt deze ingezet voor het ontwikkelen van het merk, de Branding of Rebranding.
BrandFlower
HET MERK LATEN GROEIEN VANUIT DE KERN
De Brand Flower hebben we ontwikkeld als basis voor de opbouw van het merk. Vanuit de gedefinieerde merkidentiteit kunnen alle elementen van het merk worden gespiegeld, gecreëerd en/of aangescherpt.
