Naamcreatie
Precies!
Een nieuwe (merk)naam voor de organisatie, je bedrijf of een product kies je niet zomaar. Althans… alles kan natuurlijk.
Een nieuwe naam
Bij de ontwikkeling van een nieuwe naam zijn er 3 fases:
- Merkidentiteit of productkenmerken
- Naamcreatie
- Onderzoek
Merkidentiteit of productkenmerken
Wil je een naam die precies past, dan is het een proces waarbij de identiteit van de organisatie eerst gedefinieerd moet worden. Of als het om een productnaam gaat, de (unieke) eigenschappen.
Om tot de kern te komen gebruik ik vaak de 23plusone methode waarbij de drijfveren van de organisatie naar voren komen.
Kaders
Bij de ontwikkeling van de naam houden we rekening met:
- uniciteit
- uitspraak
- uitlegbaar en begrijpbaar
- universeel inzetbaar
- taal
- registreerbaar
Onderzoek en registratie
Voordat de presentatie van de naam onderzoeken we ook of webdomeinen nog beschikbaar zijn (en leggen die eventueel al vast). En worden de merkenregisters van de BeNeLux (BIOP) en Europa/ Wereldwijd bij het WIPO gecheckt.
In samenwerking met een merkregistratie bureau laten we de merknamen controleren en vastleggen.
In gesprek over een nieuwe naam? Ik help jullie er graag bij.